خداحافظی گوشی‌های شیائومی‌ با بازار ایران، از شایعه تا واقعیت

03:00۰

علیرضا منافی

در روزهای گذشته صحبت هایی درباره احتمال غیرفعال شدن گوشی های شرکت شیائومی در برخی کشورها از جمله ایران نگرانی‌های زیادی به وجود آورده است. گفته شده است این شرکت می‌تواند دستگاه هایی که به صورت غیرمستقیم به کشورهای تحریم‌‌شده وارد می‌شوند را غیرفعال کند.

ماجرا از آنجا شروع شد که وب‌سایت XDA-Developer طی گزارشی اظهار داشت که شیائومی‌ به تازگی سیاست های خود را در قبال فروش محصولاتش به کشورهای تحریم شده توسط آمریکا تغییر داده است. به گفته این وب‌سایت، کاربران گوشی‌های شیائومی در کشورهای کوبا، سوریه، ایران، کره شمالی، و سودان گزارش‌هایی را مبنی بر غیرفعال شدن گوشی‌هایشان منتشر کرده‌اند. در این گزارش آمده است که برای کاربران پیامی روی نمایشگر گوشی آمده است که «سیاست‌های شیائومی اجازه فروش یا ارائه محصولات در منطقه‌ای که قصد فعالسازی گوشی در آن را دارید، نمی‌دهد.»

شیائومی طی ماه‌های اخیر با فروش بالای خود از اپل و سامسونگ پیشی گرفته است و در حال حاضر، گوشی‌های شیائومی در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می‌رسند. با آنکه برخی از کشورهای تحت تحریم آمریکا جزو مناطق تحت پوشش شیائومی به شمار نمی‌روند، طی سال‌های اخیر بسیاری از واردکنندگان، گوشی‌های شیائومی را از کشورهای تحت حمایت این شرکت خریداری و برای فروش در کشورهای تحریم شده عرضه می‌کردند. شیائومی نیز در این سال‌ها، توجه چندانی به این موضوع نداشته و این اقدام را نادیده می‌گرفته است.

براساس اظهارات انجمن واردکنندگان موبایل، اولین بار کاربری از کوبا در سایت Reddit از قفل شدن گوشی جدید خود پس از چند روز استفاده خبرداده است. همچنین او ادعا کرده که از این مشکل که برای کاربران دیگر نیزاتفاق افتاده مطلع است اما توضیحات بیشتری ارایه نکرده است. شیائومی در کشور کوبا به صورت رسمی خدمات ارائه نمیدهد اما کاربران زیادی از گوشیهای ساخت این شرکت استفاده میکنند. انجمن واردکنندگان موبایل اظهار داشته است که هیچ موردی در ایران یا کشورهای دیگر گزارش نشده است و حتی افراد دیگری از کوبا نیز با چنین مشکلی مواجه نشده اند.

انجمن واردکنندگان موبایل همچنین اعلام کرده است که دلیل اضافه شدن نام ایران، کره شمالی، سوریه و سودان به لیست تحریم، بند ۱۴.۲ از شرایط و ضوابط فروش شیائومی در اروپا است که در وب‌سایت شیائومی ذکر شده است.

براساس این بند، صادرات کلیه محصولات شیائومی از اروپا، تابع قوانین صادراتی کشور آمریکا است و فروش این محصولات به کشورهای حاضر در لیست تحریم‌ها، ممنوع است.اما این شرایط فقط برای صادرات دستگاه های از مبدا اروپا به کشورهای حاضر در لیست تحریم است زیرا این محصولات فقط برای استفاده در اروپا تولید میشوند و  طبق قوانین تحریمی ایالات متحده نمی‌توان آنها را به این کشورها صادر کرد. طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، این محدودیت‌ها حتی در لیست شرایط و ضوابط منتشر شده در وب‌سایت شیائومی چین، هند یا مناطق دیگر ذکر نشده است و احتمالا گوشی‌های محدودی که در کوبا غیرفعال شده‌ از مبدا اروپا وارد کوبا شده است.

انجمن واردکنندگان موبایل  اعلام کرده که هیچ خبر رسمی مبنی بر غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی در ایران منتشر نشده و از طریق منابع خود در حال پیگیری این موضوع است. برخی کاربران ایرانی معتقدند شرکت شیائومی به دلیل حجم بالای فروش محصولاتش در  ایران تمایلی به از دست دادن این بازار ندارد و عده ای دیگر معتقدند که شرکت شیائومی برای حضور فعال‌تر در بازار آمریکا ملزم به رعایت مقررات محدودکننده ایالات متحده برای کشورهای تحریم شده است.

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند