زوم بابت نقض حریم خصوصی کاربران، ۸۵ میلیون دلار غرامت می‌پردازد

03:00۰

زوم سرویسی است که امکان برقراری تماس ویدئویی را ساده و از طریق چند کلیک فراهم می‌کند. این اپلیکیشن در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، رشد چشم‌گیری داشته است. یکی از اصطلاحاتی که پس از محبوبیت زوم در دنیای وب بر سر زبان ها افتاد، «زوم‌بامبینگ» (Zoombombing) است. زوم‌بامبینگ  نوعی حمله‌ سایبری است که فرد مهاجم ، جلسات ویدئویی برقرارشده از طریق اپلیکیشن زوم را هک می‌کنند. کاربران زیادی گفته‌اند که در وسط جلسه‌ زوم، شاهد ملحق شدن غریبه‌ها به جلسه بوده‌اند. این افراد با توهین و دشنام، نمایش محتوای غیراخلاقی و… برای افراد مزاحمت ایجاد می‌کنند؛ از این مزاحم‌ها با نام «زوم‌بامبر» (Zoombomber) یاد می‌شود. زوم‌بامبرها آی دی جلسات برگزارشده در زوم را در انجمن‌های آنلاین رد و بدل می‌کنند و از آن طریق مهاجمان وارد جلسات میشوند. در مواردی حتی مشاهده شده است که زوم‌بامبرها ویدئوی آزار و اذیتی که برای مردم ایجاد می‌کنند را ضبط و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و تیک‌تاک آپلود می‌کنند. پژوهشگران مدتی پیش نوعی ابزار خودکار ساختند که می‌توانست در عرض یک ساعت، حدودا صد آی دی مربوط به جلسات ویدئویی زوم را پیدا و استخراج کند. این ابزار همچنین توانایی دریافت حدود ۲٬۴۰۰ جلسه‌ ویدئویی زوم را در طول یک روز  دارد. پژوهشگران ابزار موردبحث را به این دلیل ساخته‌اند که نشان دهند پیدا کردن آی دی جلسات زوم، سخت نیست و  انجام‌پذیر است. زوم می‌گوید از سال گذشته، رمزهای عبور به‌صورت پیش‌فرض در جلسات فعال شده‌ و در دسترس کاربران قرار گرفته، اما بسیاری از کاربران تمایلی به استفاده از آن‌ها ندارند.

زوم حالا به خاطر مشکلات امنیتی و حریم خصوصی قبلی خود در پرونده‌ای پذیرفته تا با پرداخت ۸۵ میلیون دلار به جبران خسارت ناشی از نقض حریم خصوصی و ایراد موسوم به Zoombombing بپردازد. براساس این توافق،قرار است تدابیر امنیتی سخت‌گیرانه‌تری به کار رود و کارمندان زوم هم آموزش‌های بیشتری در زمینه حریم خصوصی دریافت کنند.

قاضی «لوسی کو» اظهار داشته که زوم عمدتا با استناد به بند ۲۳۰ از قانون نزاکت در ارتباطات آمریکا از خود در برابر پدیده Zoombombing دفاع کرده است. این پدیده به معنای نفوذ ترول‌های اینترنتی به صفحات چت و آزار کاربران سرویس زوم است.

این پرونده در نهایت می‌تواند به پرداخت غرامت به کاربران منجر شود، اما رقم غرامت پرداختی چندان زیاد نخواهد بود. مشترکان سرویس زوم می‌توانند ۱۵ درصد از هزینه پرداختی خود را پس بگیرند یا ۲۵ دلار غرامت دریافت کنند. این رقم برای بقیه کاربران ۱۵ دلار خواهد بود. اگرچه زوم حدود ۱.۳ میلیارد دلار از فروش اشتراک‌های Zoom Meetings کسب درآمد داشته، وکلای شاکیان مدعی‌اند که رقم توافق ۸۵ میلیون دلاری با توجه به شرایط موجود معقولانه است.

زوم در  واکنش به این اتفاق بیانیه‌ای منتشر کرده است: «حریم خصوصی و امنیت کاربران اولویت اول زوم است و ما قدر اعتمادی را که کاربران به ما دارند، می‌دانیم.» این شرکت پذیرفته است که اگر میزبانان اتاق یا سایر شرکت‌کنندگان آن در زمان حضور در جلسات در حال استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث باشند، این مسئله را به اطلاع بقیه کاربران برساند.

تعداد کاربران سرویس زوم از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا و به دنبال آن افزایش دورکاری، ۶ برابر شده است. زوم در ماه ژانویه ۲۰۲۰ حدود ۸۲ هزار کاربر داشت، اما در ماه آوریل ۲۰۲۱ به ۴۹۷ هزار رسید. با این حال، میزان رشد کاربران زوم با افزایش واکسیناسیون در دنیا و بازگشت شاغلان به محل کار  آهسته‌تر از قبل شده است.

 

لینک کوتاه
https://alirezamanafi.com /?p=979

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند