فیسبوک با دستکاری الگوریتم ها بر نفرت‌پراکنی دامن می‌زند؟

02:00۰

فرانسس هاوگن مدیر تولید پیشین فیسبوک که پیش‌تر اسنادی را از فعالیت های فیسبوک به دست وال استریت ژورنال رسانده بود، در هفته گذشته در مصاحبه ای با  شبکه CBS اسرار بیشتری از سیاست های داخلی این شبکه اجتماعی بزرگ فاش کرده است. او می‌گوید فیسبوک به عمد الگوریتم‌های خود را دستکاری می‌کند تا بر نفرت‌پراکنی دامن بزند.

اگرچه فیسبوک اظهار داشته است که در حال مبارزه با نفرت‌پراکنی است، در یکی از اسناد داخلی گفته شده این شرکت تخمین می‌زند که فقط با ۳ تا ۵ درصد از نفرت‌پراکنی‌ها و حدود ۰.۶ درصد از رفتارهای خشونت و تهییج برخورد کرده است. سندی دیگر می‌گوید شواهد از منابع مختلف نشان داده که نفرت‌پراکنی، سخنان سیاسی تفرقه‌برانگیز و نشر اطلاعات گمراه‌کننده در فیسبوک و  اپلیکیشن‌های زیر مجموعه آن بر روی جوامع گوناگون در سراسر دنیا تاثیر می‌گذارد.

فرانسس هاوگن گفته است که ریشه این مشکل به الگوریتم‌هایی برمی‌گردد که در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند. هدف این الگوریتم‌ها افزایش تعامل کاربر است و فیسبوک واقف است که بیشترین تعامل از ایجاد ترس و نفرت در کاربران به دست می‌آید. در یکی دیگر از اسنادی که توسط وال استریت ژورنال فاش شده، درباره اثرات این الگوریتم‌ها آمده است که اطلاعات گمراه‌کننده، ناسالم و خشونت‌آمیز در میان بازنشر پست‌ها رواج زیادی پیدا کرده است.

هاوگن که تا به حال جلوی دوربین ظاهر نشده بود برای اولین بار در برنامه مذکور هویت خود را در تلویزیون ملی آمریکا فاش کرد، همچنین او در ادامه گفت: فیسبوک برای رسیدن به سوددهی ایمنی افراد را فدا می‌کند. او که مدیر محصول فیسبوک بود، در سال ۲۰۲۱ از این شرکت خارج شد زیرا بر این باور بود که فیسبوک حاضر به انجام اقدامات لازم نیست. همچنین او بر این باور است که بارها جدال میان آن‌چه برای مردم خوب بود و آن‌چه به نفع فیسبوک محسوب می‌شد، وجود داشت اما فیسبوک منفعت و سرمایه خود را ارجح دانست و نه منفعت کاربران.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، چند روز بعد ادعاهای هاوگن را «کاملا نادرست» خواند.مارک زاکربرگ در یادداشتی که در حساب کاربری‌ خود منتشر کردنوشت: «این ادعا که ما برای سودآوری به عمد محتوای نفرت انگیز منتشر میکنیم، کاملا غیرمنطقی است. ما از راه آگهی‌ها کسب درآمد میکنیم و آگهی‌دهندگان مدام به ما می‌گویند که نمی‌خواهند آگهی‌هایشان کنار مطالب مضر و خشم‌‌برانگیز باشد. خیلی از این ادعاها بی‌اساس‌اند.»

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند